פסולי ריצה / אברום בורג

avrumדי נמאס לי מהתקינות הפוליטית המגעילה הזאת. מרתון תל אביב היה מעולה וכל מי שנפגע שיסתדר – לא על חשבוננו. מי שנפגע ונפצע ופונה זב״שו. רפואה שלימה מקרב לב אבל אנחנו לא אשמים, המרתון הוא לא ספורט מסוכן והמארגנים פטורים מכל אחריות לפזיזותו הנמהרת של חסר הניסיון. השנה נרשמתי אבל נבצרתי בגלל פציעה והמתנה לניתוח. בת זוגי נרשמה, התאמנה ורצה. החמסינים והשלג, הארוכות, התזונה ושעות ההשכמה החשוכות הכינו אותה ליום הגדול. היא על המסלול ואני לידה על אופניים, על המדרכות ובמסלולים המיועדים עֵד לאחד המרתונים הכי איכותיים שאני מכיר. יותר מחמש שעות ארוכות על המסלול הפכו אותי לעֵד מומחה ועֵד אופי גם יחד. זה המקום להבהרה – הריצה הזו שלה ושל מרבית חבריה הרצים היא ספורט אחר מ Sub3 או Sub 4. הרבה יותר שעות על הרגלים, המון סיבולת, גבורה אמיתית. ככל שהשיא העולמי מתקרב לירידה מסף השעתיים כך מתגברת התחושה שהמרתון הוא ריצה בינונית לאלופים ולכשרוניים. לכל השאר זאת ריצה אחרת לגמרי – ארוכה מאד, קשה ומפרכת. במהלכה נחשפת האישיות ושם נבחנת גם איכותו של המירוץ. על פי המבחן הזה המרתון השנה היה איכותי ביותר, טוב מכל קודמיו. המסלול נפלא – לאורך הים, הטיילת, בתי הקפה של רוטשילד ואבן גבירול, דיזנגוף והפארק. תל אביב, בירת הריצה ושעות הפנאי, פירגנה בגדול לקהיליית הרצים. הסימונים היו ללא תקלה, המון תחנות מים עם מתנדבים מתודרכים ומפרגנים ובקבוקים קטנים ונוחים. מקלחות ריסוס במקומות הנכונים, ועזרה ראשונה בקרבת מקום כל הזמן. והכי חשוב – האיכות הזאת נשמרה מראשית המירוץ ועד אחרוני הרצים. הגענו לקו הסיום אחרי יותר מחמש שעות וראה זה פלא; באוהל הגדול עדיין היה לה הרבה מהכל ובשפע. הכרוז שלא התעייף, מדליות מסז׳, יוגורט, ארטיקים ותמרים. אין מילה אחת רעה לומר על האירגון והביצוע. פשוט מושלם.

אז איפה הבעיה? בראש, בראש של הרצים. יש שני סוגי ראשים. כאלה שלוקחים על עצמם את מלא האחריות לריצה שלהם וכאלה שהופכים לראש קטן וסומכים בכל על המארגנים. אבל. אבל אין אף מארגן שיכול להיכנס לראש הקטן ולא רק כי אין שם מקום. הראש הקטן עובר מהר מדי מהכורסא והצ׳יפס אל המרתון. הוא עושה צ׳יק צ׳ק את האימונים הפורמלים, מסמן וי בתכנית. הוא מרגיש טוב מאד עם עצמו. רק דבר אחד הוא לא הספיק ללמוד – לרוץ. ריצה היא לא הרגליים, לא הריאות ולא הלב.
ריצה היא הקֶשב. להקשיב לכפות הרגליים והרבה לפני תחושת הנימול להניח את הרגל על הקרקע קצת אחרת; כמה עשרות צעדים על הצד, או כפת הרגל וחזרה לצעד הרגיל. לשמוע את התאומים גונחים ואת הארבע ראשי צועקים ולדעת האם זאת אזעקת שווא או חלילה קריאת אמת. חסר מלח? הגוף יודע, נוזלים, גליקוגנים? הכל מתועד. אבל אם אתה חרש, שוטה או חסר ניסיון איך תדע? נעלה למעלה אל הקופסא המרכזית. אם אתה כמוני וכמו המוני רצים שונא לעשות תרגילי בטן, מזניח את האלכסונים, לא מתייחס למקרבים ופתאום אי שם בשני שליש הריצה אתה מרגיש שחלק הגוף העליון שוקע אל התחתון כאילו אין מרכז הגוף – סימן שהבעיות כבר כאן. אם הידיים כבר לא מניעות, הצוואר שלך ננעץ בתוך החזה, הראש מחובר לכתפיים ואת לא יודעת איך להרפות ולחזור ליציבה הנכונה והמשוחררת סביר מאד שמשהו כבר השתבש. ונסיים עם הפנים. אם הן לוהטות וההוא ליד אמר ״תשפוך מים אתה אדום״ ואם האף נוזל ואין לך כח אפילו להרים את היד ולנגב, והזיעה כבר הפסיקה לנבוע סימן שאת ואתה בצרות צרורות. רץ קשוב ומנוסה יודע לפרוש לפני הפינוי כי אחר כך זה יכול להיות קצת מאוחר מדי.

אין אף מוסד להשכלת הריצה הגבוהה שמלמד את זה חוץ מהזמן הארוך, הסבלנות האינסופית והקילומטרים ללא תהילה שצריך לצבור מהם כמה שיותר. צריך המון אימונים – זה ברור. והרבה מירוצים. כדי לדעת איך להרגיע את ההתרגשות של הזינוק, איך לעשות חימום לא שורף אלא מכין, איך לא להגרר אחרי הרגליים של האחרים ולרוץ בדיוק כמו שתכננת בלי שכל אלה שסביב יקבעו לך את הקצב בלי שליטה. ואיך עוברים את הקטע המבעס שתמיד מופיע בקילומטר השישי של מירוצי ה 10, וב 17 של החצי ואי שם מעבר ל 25 במרתון. נסיון כבר אמרנו? צריך לצבור אותו יקירי. ועד אז אתה סתם מתנפח. אז תרגיע.

ובחזרה אל סוגיית האחריות. אין רופא שיודע את מצבך ואף מאמן לא יכול לצפות הכל מראש והמארגנים, הרגולטורים והיזמים לא יכנסו לנעליים שלך כשהכל מתחרב. האחריות היא רק שלָך, ושלְך ושלי. ויש רק טופס אחד שצריך למלא לפני המירוץ – לא בריאותי ולא כסת״חי. רק הצהרה בת שורה אחת ״אני רץ על אחריותי המלאה ומודה למארגנים שאיפשרו לי״.

אגב,
כל מי שיש לו קרובי משפחה שיאשימו את כל העולם חוץ מאותו אם חלילה יקרה הרע מכל יוכרז מראש כ״פסול ריצה״.

7 thoughts on “פסולי ריצה / אברום בורג”

  1. מדויק וחד. מסכים אתך גם לגבי איכות המירוץ הזה שמשום מה זוכה להרבה ביקורת – כנראה בגלל כמות הרצים שבו, וגם לגבי האחריות שהרצים צריכים לקחת על עצמם.
    דרך אגב, אני חושב שמטרת הטופס היא לא כסת״ח אלא בדיוק זה – לגרום לנרשמים להבין שמדובר פה באחריות בריאותית שצריך לקחת. הבעיה שזה רק גורם לעוד יותר ראש קטן.

  2. תיאור מצוין של בעיה שהולכת ומתגברת ככל שכמות הרצים עולה.
    להזניק מרתון ב-5:45 בבוקר, בגלל שקצת חם, זה "לעשות צחוק מהעבודה", לבטל חצי מרתון בעין גדי בגלל קצת רוח זה מגוחך, לדרוש אישור רפואי מ"מכון מוסמך" ולא מקופת חולים זה מיותר.
    שכל אחד יהיה אחראי על עצמו (גם אם הוא מתפגר) ולא יבוא בטענות לאף אחד אחר – אחריות אישית ולא בכיינות.
    עשרות שנים רצנו ללא כל ה"בעיות" הללו ואף אחד לא חשב להתלונן או לותר.

  3. אברום, קלעת לרחשי ליבם של רבים.
    המישפט "כל מי שנפגע שיסתדר- לא על חשבוננו" עם דגש על "לא על חשבוננו" הוא המפתח כאן. הבעיה היא לא רק של אותם רצים שנפגעים. העובדה שהם נפגעים בגלל חוסר האחריות שלהם הופכת לפגיעה בכולנו.
    הזנקות בשעות הזויות, ביטולי מירוצים, דרישה לאישורים רפואיים יקרים ומיותרים, כל אלה הם תוצאה של חוסר האחריות של אותם אנשים.
    בשנים האחרונות יש כאן תופעה שהיא מבורכת. כניסה של אנשים רבים לעולם הריצה. יחד עם זאת יש בעייתיות שנוספה לתופעה הזו והיא זילות של המרתון.
    מרתון זה אתגר קשה מאוד! אי אפשר לקום בבוקר ולהחליט, שאיזה יופי, יש מרתון בתל אביב, ילה נירשם, נעשה כמה ריצות בשכונה והופ, אני מרתוניסט…ותביאו לי את המדבקה הפתאטית לאוטו…
    רצים מנוסים יודעים לתת למרתון את הכבוד הראוי לו ולא אחת נמנעים מלגשת לאתגר הזה מתוך ידיעה מה משמעותו והעובדה שלא יוכלו לעמוד בכך.
    חכו עד שתהיו רצים מנוסים ומאומנים לפני שאתם ניגשים לאתגר הזה, אחרת אתם פוגעים לא רק בעצמכם, אלא בקהילה שלמה של רצים, שנאלצת לסבול מדרישות הזויות בגללכם.

  4. מילים כדורבנות !
    אינני רץ מרתונים, אבל הנטיה לכסת"ח באירועי ספורט גדולים בגלל כל מיני חובבנים, מקצרי דרך, ומסמני " וי" מעיקה על אלו שמוכנים לקחת את הסיכון, ולהתכונן כראוי.

    אכן בצריך לרוץ ( או לרכוב ) בתנאי חום וקור קיצוניים כדי להתרגל ולהתסגל, כדי לדעת שאתה יכול לעבור את הקשיים, ואיך מרגיש ההבדל בין לדחוף את עצמך לקצה מעטפת הביצועים, ועמוק לתוך הקושי והכאב, לבין אותם איתותים של הגוף שצריך לעצור ולהפסיק.

    ומי שמתעקש לקצר או לא להתנסות, אכן לוקח סיכון, ושום בדיקה או הקדמת האירוע לא יצילו אותו מהתייבשות או מכת חום, אם הוא עצמו לא יקח את ההחלטה הנכונה בזמן !

  5. סליחה, מה בדבר האחריות של המארגנים?
    כשמארגנים אירוע ריצה גדול, אפאחד לא קורא לזה "אירוע ריצה המוני וגם קצת מרתון" אלא "מרתון תל אביב" אפילו שבעצם רוב הרצים הם של 10 וחצי והרי הם אלה שהכי פחות מאומנים והכי פחות מכירים את הנושא הזה של הריצה.
    כשמארגנים "מרתון" תל אביב, אבל רק אחוז קטן מאד של המשאבים ושל המשתתפים שייך בכלל למרתון, זה זלזול של המארגנים וגורר מתוך כך זלזול של המשתתפים החובבנים אשר אינם מכירים ואינם יודעים.
    בנינו, הרי רצי המרתון הם לא אלה אשר מתמוטטים ותובעים, מי שבא לרוץ מרתון בד"כ יודע שהוא מקבל על עצמו אתגר.
    הבעייתים הם הרצים של החצי ושל ה10 אשר אותם איכשהו המארגנים מעודדים יותר מכל להרשם כי היי, זה "רק" חצי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.